Groot Innovatie Modellenboek (uitgebreide paperbackeditie)

Groot Innovatie Modellenboek (uitgebreide paperbackeditie)

47 innovatiemodellen voor het versterken van ondernemerschap bij bedrijfsleven en overheid

Uitvoering
Boek, 352 pagina's
ISBN
9789089653864
Gepubliceerd
2017
Serie
€ 25,00

In een markt die volop in beweging is, is innovatie op alle fronten geboden: producten en diensten, organisatie en processen, talenten van medewerkers, samenwerking in de keten, nieuw leiderschap en co-creatie. In de veelheid aan literatuur over innovatie komen evenzovele benaderingen aan bod en alle hebben zeggingskracht op hun terrein. In dit Groot Innovatie Modellenboek kiezen we voor een brede definitie en vatten we innovatie op als verlengstuk van ondernemerschap. Daarmee vormen de innovatiemodellen in dit boek handreikingen om in deze markt aansluiting te vinden op nieuwe vragen en behoeften van consumenten, bedrijven en burgers.

Nederland wordt meer en meer een diensteneconomie. Daarom besteden we in dit boek niet alleen aandacht aan productinnovatie, maar ook nadrukkelijk aan het ontwikkelen van nieuwe diensten en dienstverlening. We realiseren ons daarbij dat het denken in termen van producten en diensten als onderscheiden ‘proposities’ naar de markt niet langer houdbaar is. Ze gaan meer en meer hand in hand en versterken elkaar. Leveranciers van diensten en producten kunnen dan ook over en weer van elkaar leren.

Vanuit dit perspectief worden in dit boek zes categorieën met modellen en instrumenten gepresenteerd:

  • Strategie & innovatie: modellen waarmee je het innovatieproces in een bedrijf richt en organiseert
  • Kansen & klanten: modellen die helpen om een visie en ideeën te genereren in samenspraak met klanten
  • Keuzes & investeringen: modellen die je ondersteunen bij het uitwerken van ideeën en het nemen van besluiten om te investeren
  • Samenwerking & partners: modellen die inzichtelijk maken wanneer innovatie om samenwerking vraagt en hoe je partnerships ontwikkelt
  • Projecten & resultaten: modellen die je vertellen hoe je een innovatieproject leidt en nieuwe producten en diensten met succes in de markt zet
  • Cultuur & organisatie: modellen op basis waarvan je het innovatievermogen van een organisatie in kaart brengt, versterkt en duurzaam belegt

Het Groot Innovatie Modellenboek is geschreven voor ondernemende professionals binnen bedrijfsleven, overheid en sectoren als zorg en onderwijs. Of je je nu ondernemer, businessdeveloper, innovatiemanager, adviseur of businessunitmanager noemt, je hebt een verantwoordelijkheid voor het vernieuwen van je organisatie, producten of diensten. Je realiseert je dat innovatie mensenwerk is, en dat innovatie om samenwerking vraagt en om een goed doordacht proces. De modellen in dit boek zijn bedoeld om je daarbij van dienst te zijn en te inspireren.

  • Inclusief 7 nieuwe modellen waaronder het Voort-model van Gijs van Wulfen, winnaar van het Managementboek van het jaar 2017 met Het innovatiedoolhof.
  • Tweede uitgebreide editie, nu in paperback.
  • Geschreven voor en door ondernemende professionals binnen bedrijfsleven, overheid en sectoren als zorg en onderwijs.
Downloadbare bestanden
Wis filter
  • Frank Kwakman

    Frank Kwakman is fellow van diverse universiteiten en hogescholen en auteur van diverse boeken over ondernemerschap en innovatie bij professionals. Hij helpt professionals hun toekomst business en dienstverlening te herzien om betekenisvol te blijven...
    Kwakman K
  • Ruud Smeulders

    Ruud Smeulders is innovatiemanager en ondernemer. Hij is gespecialiseerd in trendwatching toekomstverkenning idee- en conceptontwikkeling en innovatie van digitale diensten. Hij schreef onder meer het boek 3652 x morgen over tien jaar trendwatchen bij...
    Smeulders S

Groot Innovatie Modellenboek (uitgebreide paperbackeditie)

Voorwoord
Introductie
1
Groeimodellen
2
Diensten-Innovatiemodel Syntens
3
De Innovatie Matrix
4
Scenarioplanning
5
Het groeimodel van Ansoff
6
Het SIMO-framework
7
Innovatiestrategie
8
Strategic Control Model
9
Het Innovatiedoolhof
10
Trendanalyse
11
Blue Ocean strategie
12
De innovatieradar
13
De Strategische Innovatie Cyclus©
14
Gebruikergedreven innovatie
15
Customer Journey Map
16
Persona als innovatie-instrument
17
De superpromoter
18
Crowdsourcing
19
Het Cocha-Model
20
De VOORT-methodiek
21
Business roadmapping
22
Business Model Canvas
23
Innovatie Portfolio Management
24
Het klantgestuurde businessmodel
25
Het inzichtgedreven innovatiemodel
26
De Innovatie Scorecard
27
Innovation Funnel
28
Waarde Propositie Model
29
Open innovatie
30
Five degrees of co-creation involvement
31
Maatschappelijk Business Case Model
32
Alliantievorming
33
Netmerken
34
Het Stage Gate-model
35
Lean Startup Model
36
Het APSIT-model
37
De InnovatieSleutel
38
Het requirementsmodel
39
Het VNA-model
40
De Customer Value Map
41
Het ESSB-model
42
Design Thinking