Handboek Flash CS4

Handboek Flash CS4

Uitvoering
Boek , 448 pagina's
ISBN
9789059403871
Verwacht op
17 maart 2009
€ 19,90
niet meer leverbaar

Flash CS4 is het ultieme gereedschap om professionele en gelikte (web)applicaties te ontwikkelen. Dankzij de brede ondersteuning door alle populaire browsers en uit-gebreide mogelijkheden voor mobiele apparaten is Flash hét ontwikkelgereedschap bij uitstek geworden. In het Handboek Flash CS4 laat Peter Kassenaar u uitgebreid kennismaken met de mogelijkheden van dit krachtige pakket. U leert hoe u tekent, kleurt, animeert en publiceert. Tevens maakt u kennis met de achterliggende programmeertaal ActionScript en leert u werken met Adobe Device Central. Aan de hand van helder beschreven theorie en praktische workshops hebt u het programma in no-time onder de knie. Tot de behandelde onderwerpen behoren:

  • kennismaken met Flash CS4
  • objecten tekenen en bewerken
  • werken met kleur
  • teksten toevoegen
  • Flash-symbolen gebruiken: afbeelding, knop en filmclip
  • werken met filters
  • animaties maken met Inverse Kinematics
  • animeren met de bewegingseditor
  • tweening en de tijdlijn
  • knoppen en ActionScript
  • geluid en video gebruiken
  • Flash-applicaties publiceren voor het web en mobiele apparaten

Dit boek is gebaseerd op de Nederlandse versie van Flash CS4, maar is door de opzet ook te gebruiken bij de Engelse versie van de software.

Wis filter
  • Peter Kassenaar

    Peter Kassenaar

    Peter Kassenaar is auteur van vele boeken over algemeen pc-gebruik programmeertalen en internettechnieken. Hij is gespecialiseerd in frontend-tools -frameworks en -toepassingen. Op dit moment werkt Peter als Senior Frontend Developer en consultant in...
    Kassenaar K

Handboek Flash CS4

1
Kennismaken met Flash CS4
Geschiedenis en basisbegrippen
Flash CS4 Professional
Top 10 van nieuwe Flash CS4-kenmerken
Overige algemene kenmerken van Flash-toepassingen
Achtergrondinformatie: vectoren en bitmaps
De Flash-werkomgeving
De bestandsformaten van Flash CS4
Tot slot
Oefeningen
2
Workshop - Een eerste applicatie
Doelen van deze workshop
Stap 1 - Het project starten
Stap 2 - Eigenschappen van de applicatie instellen
Stap 3 - Objecten tekenen
Stap 4 - Een symbool maken van de ster
Achtergrondinformatie: hoofdframes en animatie
Stap 5 - De tween instellen
Stap 6 - Werken met lagen
Stap 7 - Teksten toevoegen
Stap 8 - Het project exporteren naar de browser
Oefeningen
3
Objecten tekenen en bewerken
Basisvormen tekenen
Eenvoudige lijnen met het gereedschap Potlood
Rechthoeken tekenen
Stervormen tekenen
Cirkels tekenen
Primitieve rechthoeken en ovalen
Hulpmiddelen bij het tekenen
De onderdelen Streek en Vulkleur
Objecten selecteren in Flash
De vorm of omvang van objecten aanpassen
Magnetische uitlijning
Vormen uitgummen
Het gereedschap Deco
Voorbeelden van tekenen
Meer informatie
Oefeningen
4
Kleur, verloop en meer tekengereedschappen
Paletten voor het werken met kleur
Vulkleuren en verloopkleur gebruiken
Eigen vulkleuren samenstellen
Een harmonisch kleurenpalet samenstellen
Verlooptinten samenstellen
Vulkleuren wijzigen met het Emmertje
Vulkleuren aanpassen met Verlooptransformatie
Meer tekengereedschappen: Inktfles
Schilderen met het Penseel
Schilderen met een bitmapvulling
Zachtere randen met Opvulranden verzachten
Oefeningen
5
Workshop - Een speeltuin tekenen
Doelen van deze workshop
Stap 1 - Het project starten
Stap 2 - De lucht maken
Stap 3 - De zon tekenen
Stap 4 - Een wip tekenen
Stap 5 - Een schommel tekenen
Stap 6 - Wolken tekenen
Tot slot
6
Werken met symbooltypen
Wat zijn symbolen en instanties?
Waarom symbolen gebruiken?
Achtergrondinformatie bij de symbolen
Afbeelding
Knop
Filmclip
Symbolen maken en bewerken
Instanties bewerken
Rechtstreeks een symbool maken
Werken met de bibliotheek
Bibliotheek in andere projecten gebruiken
Oefeningen
7
Teksten gebruiken
Mogelijkheden van het gereedschap Tekst
Verschillende typen tekstvakken
Het gereedschap Tekst efficiënt gebruiken
Aanbevolen schermlettertypen
Spellingcontrole met Flash CS4
Tekst als hyperlink
Een tekstvak met schuifbalk maken
De functie Splitsen
Oefeningen
8
Workshop - Werken met Flash-filters
Doelen van deze workshop
Achtergrondinformatie bij filters
Voorbeeld 1 - Een slagschaduw toepassen voor een cirkel
Voorbeeld 2 - Een knop ontwerpen
Voorbeeld 3 - Filters toepassen op tekstobjecten
Voorbeeld 4 - Filters combineren met andere ontwerpen
Meer opties met filters
Tot slot
9
Animaties maken
Herhaling - wat is animatie precies?
Frame-voor-frame animatie
Flash-animaties met tweening
Vormen veranderen met vorm-tweening
Bewegings-tweening
Het bewegingspad aanpassen
Gevorderd: tweens kopiëren als ActionScript-code
Oefeningen
10
Workshop - Animaties voor de speeltuin
Doelen van deze workshop
Stap 1 - De wolken animeren
Stap 2 - De wip laten wippen
Stap 3 - De schommel laten schommelen
Tot slot
11
Animatie met het gereedschap Bone
Wat is Inverse Kinematics?
Inverse Kinematics in Flash CS4
Een IK-animatie maken
De gebruiker een IK-animatie laten besturen
IK-animaties met vormen
Oefeningen
12
Werken met de bewegingseditor
Kennismaken met de bewegingseditor
Met de bewegingseditor een stuitereffect maken
Een eigen effect maken in de bewegingseditor
De bewegingseditor gebruiken voor andere eigenschappen
Hoofdframes wijzigen
Samenvatting en conclusie
13
Geavanceerde functies voor tijdlijn en tweening
De tijdlijn in detail
De weergave van de tijdlijn aanpassen
Werken met afzonderlijke frames
Overtrekken
Tweens langs een pad laten lopen
Spotlighteffecten met maskeerlagen
Oefeningen
14
Workshop - Bestanden uit Photoshop
Doelen van deze workshop
Stap 1 - Het Photoshop-bestand bekijken
Stap 2 - Het Photoshop-bestand importeren in het werkgebied
Stap 3 - Importopties instellen
Stap 4 - Het resultaat bekijken
Stap 5 - Onderdelen verder animeren
15
Flash-knoppen en de basis van ActionScript
Wat zijn knoppen?
Zelf knoppen maken
Uw eerste knop
Knoppen bewerken en uitbreiden
Reageren op de muis met handelingen en gebeurtenishandlers
Achtergrondinformatie - de rol van ActionScript
Toevoegingen bij instantienamen
Actie! Een knop programmeren
Frames labelen en besturen
De knop interactief maken met ActionScript 3.0
Meer ActionScript 3 - URL laden met een knop
Tot slot
Oefeningen
16
Geluidseffecten gebruiken
Achtergronden bij geluid in Flash CS4
Ondersteunde geluidsformaten bij importeren
Ondersteunde geluidsformaten bij exporteren
Streaming geluiden en gebeurtenisgeluiden
Een soundtrack toevoegen aan een applicatie
Mogelijkheden van Eigenschapcontrole bij geluid
Verschillende typen synchronisatie
Het afspelen stoppen
Geluidseffecten toevoegen aan een knop
Oefeningen
17
Workshop - Flash Video gebruiken
Doelen van deze workshop
Stap 1 - De video voorbereiden
Stap 2 - De video in Flash importeren
Stap 3 - De video geschikt maken voor fullscreenweergave
Stap 4 - De eigenschappen van de videospeler aanpassen
Tot slot
18
Flash-applicaties publiceren
Eindformaat instellen via Publicatie-instellingen
Het tabblad Flash
Het tabblad HTML
Een film op verschillende manieren publiceren
Randen om Flash-bestand in de browser verwijderen
Een grootterapport of filmrapport bekijken
Publiceren naar een mobiel apparaat met Adobe Device Central
Tot slot
Index

Meer lezen? Op onze zustersite blog.computercreatief.nl publiceren wij en onze auteurs regelmatig interviews en artikelen met nuttige tips, trucs en andere lezenswaardigheden.

Bij Handboek Flash CS4 hebben wij de volgende aanvullende artikelen gevonden:


Results of blog query (this text will be replaced...)

Meer artikelen over flash op ComputerCreatief.nl

Relevante blogs zoeken...