Handboek Zoekmachinemarketing 4e editie

Handboek Zoekmachinemarketing 4e editie

Zoekmachineoptimalisatie en adverteren voor zoekmachines, Universal search en sociale media

Uitvoering
Boek, 544 pagina's
ISBN
9789059404533
Gepubliceerd
2010
Serie
€ 34,90

Online marketing, met name zoekmachinemarketing, neemt een steeds belangrijkere plaats in de mediamix in. Zoekmachinemarketing kan u een fantastische conversie en return on investment opleveren, maar voor het opzetten van een geslaagde zoekmachinemarketingcampagne is het zaak dat u goed weet welke zaken belangrijk zijn om hoog te scoren in zoekmachines. Bijna nog belangrijker is dat u weet wat u vooral niet moet doen. In deze vierde, geheel herziene uitgave zijn de jongste inzichten, advertentievormen, onderzoekscijfers en honderden nieuwe screenshots verwerkt. Nieuw ten opzichte van de derde editie is dat uitgebreid wordt stilgestaan bij sociale media zoals Facebook. Naast websiteoptimalisatie zijn optimalisatie van video, audio, afbeeldingen, kaarten en nieuws steeds belangrijker. Tot de behandelde onderwerpen behoren:

  • Wat is zoekmachinemarketing?
  • Hoe werken de verschillende zoekmachines en gidsen? Wat zijn de modellen? Wat is hun wijze van verzamelen? Moet u betalen voor posities of juist niet?
  • Hoe zoekt uw doelgroep? Hoe komt u boven in de zoekresultaten van uw doelgroep te staan?
  • Wat is Universal search? Welke elementen maken deel uit van een Universal-searchresultaat en hoe beïnvloedt u die?
  • Wat zijn de drie componenten die zoekresultaten van de zoekmachines voor uw webcontent bepalen en waar moet u op letten?
  • Hoe zet u sociale media zoals Hyves, LinkedIn, Digg, eKudos, NUjij, Twitter en del.icio.us in voor zoekmachinemarketing? En hoe optimaliseert u voor sociale media?
  • Hoe maakt u een databasegestuurde site doorzoekbaar?
  • Hoe zorgt u dat uw doelgroep op uw resultaat in de zoekmachine klikt?
  • Waar houden zoekmachines niet van? Wat zijn struikelblokken voor zoekrobots?
  • Hoe wordt u opgenomen in zoekmachines, internetgidsen en verticals zoals Google Maps, Google Video, YouTube en Google Nieuws? Hoe bedrijft u PR 2.0?
  • Hoe zet u een betaalde zoekmachineadvertentiecampagne op? Welke advertentievormen en biedingsmodellen bestaan er? Waar moet u op letten en hoe verbetert u de conversie?
  • Hoe meet u de resultaten van uw zoekmachinemarketinginspanningen? Hoe doet u nulmetingen, maakt u rapportages en gebruikt u webstatistieken?
  • Wat brengt de toekomst? Hoe ontwikkelen de zoekmachines zich en welke implicaties kan dit hebben voor uw zoekmachinemarketing?

Op de begeleidende website www.searchmarketing.nl vindt u aanvullende artikelen en de jongste ontwikkelingen. Tevens vindt u hier alle url’s van de besproken sites, zodat u eenvoudig kunt doorklikken, en heel veel aanvullende verwijzingen. En met de kortingsbonnen in het boek ter waarde van 125 euro kunt u direct aan de slag!

Wis filter
  • Keesjan Deelstra

    Keesjan Deelstra (1966) studeerde Sociale Geografie in Amsterdam en vond zijn stek uiteindelijk in de internetwereld. Zijn kennis over het onderwerp zoekmachinemarketing deed hij op tijdens het ontwikkelen van het e-commercetraject voor zijn trainingsbureau....
    Deelstra D

Handboek Zoekmachinemarketing 4e editie

1
Zoekmachine marketing: een overzicht
Internet en marketing
Wat is zoekmachinemarketing?
Marketing en het belang van zoekmachines
Hoe zoekers zoeken
Soorten zoekmachines en internetgidsen
Zoekmachinemarketing 2.0
Betaalde of onbetaalde zichtbaarheid?
2
Spelers in zoekland
Nederland
Wereldwijd
Zoekmachinenetwerken: wie voedt wie?
Wie is de grootste?
Zoeken 2.0
3
Zoekmachine marketing en siteontwerp
Zoekmachinemarketing en usability
Drie belangrijke componenten zoekmachineoptimalisatie
De invloed van Universal search
Welke component is het belangrijkst?
Samen sterk
4
SEO eigen site: tekstcomponent
Niet-betaalde resultaten optimaliseren
Tekstcomponent
Wie is uw doelgroep?
Zoekwoorden en zoekzinnen kiezen
Tools van niet-zoekmachines
Zoekwoordstrategieën voor zoekwoordkeuze
Strategieën in stappen
Meting van de zoekwoordpositionering
Details in zoeken
Meetwaarden tekst in de algoritmen
Zoekwoordcontentstrategieën
Hoe zoekwoorden en zoekzinnen te plaatsen
Head
Body
Zoekwoorden in domeinnamen en url’s
SEO page scan tools
Cheat sheet stappenplan tekstcomponent
5
SEO eigen site: indexatiecomponent
Interne links en navigatiestructuur
De invloed van JavaScript op indexering zien
Snelheid website
Indexatie verbeteren
Indexatietools
Cheat sheet checklist Indexatiecomponent
6
SEO eigen site: populariteits component
Populariteitscomponent
Linkpopulariteit
Doorklikpopulariteit
Doe een linkaudit voor uw linkprofiel
Inventarisatie inkomende verwijzingen
Linkpopulariteit verhogen
Linkbuilding 1.0: klassieke methoden
Linkbuilding 2.0: optimalisatie voor sociale media
Linkbait en sociale media
Betaalde links
Cheat sheet checklist populariteitcomponent
7
Valkuilen bij siteontwerp
Veel code, weinig tekst
Flash: antizoekmachine?
Frames: webpagina in stukken
Onmogelijke url’s bij dynamische websites
Onzichtbare menu’s
Contentmanagementsystemen halen niet alles uit de kast
8
Zoekmachines en internetgidsen uitnodigen
Site laten bezoeken door zoekrobots
In de zoekmachine via de internetgids
Tips bij aanmeldingen voor internetgidsen
Betaald in de zoekmachines
Robots Exclusion Protocol
9
Spamdexing
Spamdexing
Waarom geen spamdexing?
Zoekwoordspam
Verborgen tekst
Linkspam
Paginaspam
Domeinspam
Submissionspam
Spamdexing ontdekken
Wat te doen nadat u betrapt bent
10
Betaalde zoekmachine plaatsing
Betaal uw weg naar de top?
Best practices PPC-programma’s
Google AdWords- en AdSense-netwerk
Zoekwoordgerichte campagnes
Kosten
Positie van belang voor prestatie
Adverteren op Displaynetwerk met positie targetingcampagnes
Extra mogelijkheden en ideeën
Retargeting met AdWords
AdWords-zoektrechters
Yahoo!/Yahoo! Search Marketing
Microsoft adCenter
Hulpmiddelen PPC
Opzet ideale campagne
11
Optimalisatie van Universal search
Personal search
Universal search
Google Nieuws
Google Maps
Google Afbeeldingen
YouTube
Social search
Realtime search
12
Optimalisatie sociale media
Facebook zoeken
Hyves zoeken
De social graph van Google
Cheat sheet checklist socialemediaoptimalisatie
13
Resultaten meten
Oorzaak en gevolg meten
De optimalisatie zelf meten
Vindbaarheid van webpagina’s meten
Doe een linkaudit
Findability-onderzoek
Bezoekersactiviteit meten op uw website
Doelen meten, diagnose en actie
Keuze statistiekenprogramma
Zoekmachines laten sporen na
Conversion attribution
CPO, CPA, ROAS, ROI en branding
Roet in het meten
14
Zelf doen of uitbesteden?
Multidisciplinaire aanpak
SEO-bedrijven: scheid het kaf van het koren
SEO-scam: aandachtspunten
Misverstanden over zoekmachinemarketing
Gedragscode brancheorganisatie IAB
15
Zoekmachine marketing in de toekomst
Hoe ontwikkelt internet zich?
Uitdagingen en searchtrends
Gevolgen voor zoekmachinemarketing
Blijf op de hoogte
Index