Handboek Adobe Flash CS5

Handboek Adobe Flash CS5

Uitvoering
Boek, 480 pagina's
ISBN
9789059404786
Gepubliceerd
2010
Serie
€ 29,90

Flash CS5 is het ultieme gereedschap om professionele en gelikte (web)applicaties te ontwikkelen. Dankzij de brede ondersteuning door alle populaire browsers en uit-gebreide mogelijkheden voor mobiele apparaten is Flash hét ontwikkelgereedschap bij uitstek geworden. In het Handboek Flash CS5 laat Peter Kassenaar u uitgebreid kennismaken met de mogelijkheden van dit krachtige pakket. U leert hoe u tekent, kleurt, animeert en publiceert. Tevens maakt u kennis met de achterliggende programmeertaal ActionScript en leert u Flash-applicaties te publiceren, onder andere naar Adobe AIR. Aan de hand van helder beschreven theorie en praktische workshops hebt u het programma in no-time onder de knie. Tot de behandelde onderwerpen behoren:

  • kennismaken met Flash CS5
  • objecten tekenen en bewerken
  • werken met kleur
  • teksten toevoegen
  • Flash-symbolen gebruiken: afbeelding, knop en filmclip
  • werken met filters
  • animaties maken met Inverse Kinematics
  • animeren met de bewegingseditor
  • tweening en de tijdlijn
  • knoppen en ActionScript
  • geluid en video gebruiken
  • Flash-applicaties publiceren

Dit boek is gebaseerd op de Nederlandse versie van Flash CS5, maar is door de opzet ook te gebruiken bij de Engelse versie van de software.

Website: www.kassenaar.com/blog

Downloadbare bestanden
Wis filter
  • Peter Kassenaar

    Peter Kassenaar

    Peter Kassenaar is auteur van vele boeken over algemeen pc-gebruik programmeertalen en internettechnieken. Hij is gespecialiseerd in front-endtools -frameworks en webapplicaties. Via zijn eigen bedrijf verzorgt hij trainingen op deze gebieden voor bedrijven...
    Kassenaar K

Handboek Adobe Flash CS5

1
Kennismaken met Flash CS5
Geschiedenis en basisbegrippen
Flash Professional CS5
Nieuwe mogelijkheden in Flash CS5
Overige algemene kenmerken van Flash-toepassingen
Achtergrondinformatie: vectoren en bitmaps
De Flash-werkomgeving
De bestandstypen van Flash CS5
Tot slot
Oefeningen
2
Workshop – Een eerste applicatie
Doelen van deze workshop
Stap 1 – Het project starten
Stap 2 – Eigenschappen van de applicatie instellen
Stap 3 – Achtergrond tekenen
Stap 4 – Werken met lagen
Stap 5 – Objecten tekenen
Stap 6 – Een symbool maken van de ster
Achtergrondinformatie: hoofdframes en animatie
Stap 7 – De tween instellen
Stap 8 – Teksten toevoegen
Stap 9 – Het project exporteren naar de browser
Oefeningen
3
Objecten tekenen en bewerken
Basisvormen tekenen
Eenvoudige lijnen met het gereedschap Potlood
Rechthoeken tekenen
Stervormen tekenen
Cirkels tekenen
Primitieve rechthoeken en ovalen
Hulpmiddelen bij het tekenen
De onderdelen Streek en Vulkleur
Objecten selecteren in Flash
De vorm of omvang van objecten aanpassen met Vrije transformatie
Magnetische uitlijning
Vormen uitgummen
Het gereedschap Deco
Voorbeelden van tekenen
Meer informatie
Oefeningen
4
Kleur, verloop en meer tekengereedschappen
Paletten voor het werken met kleur
Vulkleuren en verloopkleur gebruiken
Eigen vulkleuren samenstellen
Een harmonisch kleurenpalet samenstellen
Verlooptinten samenstellen
Vulkleuren wijzigen met het Emmertje
Vulkleuren aanpassen met Verlooptransformatie
Meer tekengereedschappen: Inktfles
Schilderen met het Penseel
Schilderen met een bitmapvulling
Zachtere randen met Opvulranden verzachten
Oefeningen
5
Workshop – Een speeltuin tekenen
Doelen van deze workshop
Stap 1 – Het project starten
Stap 2 – De lucht maken
Stap 3 – De zon tekenen
Stap 4 – Een wip tekenen
Stap 5 – Een schommel tekenen
Stap 6 – Wolken tekenen
Tot slot
6
Symbolen
Symbolen en instanties
Symbolen
Symbolen gebruiken
Symbooltype Afbeelding
Symbooltype Knop
Symbooltype Filmclip
Symbolen maken en bewerken
Instanties bewerken
Rechtstreeks een symbool maken
Werken met de bibliotheek
Bibliotheek in andere projecten gebruiken
Oefeningen
7
Teksten gebruiken
Mogelijkheden van het gereedschap Tekst
TLF-tekst
Mogelijkheden in Eigenschapcontrole bij TLF-tekst en Klassieke tekst
Werken met tekstcontainers en alineastijlen
Tekenstijlen
Tekst in containers
Een schuifbaar tekstvak
Het gereedschap Tekst efficiënt gebruiken
Aanbevolen schermlettertypen
Spellingcontrole
Koptekst
Oefeningen
8
Workshop – Werken met Flash-filters
Doelen van deze workshop
Achtergrondinformatie bij filters
Filters toepassen
Voorbeeld 1 – Een slagschaduw toepassen voor een cirkel
Voorbeeld 2 – Een knop ontwerpen
Voorbeeld 3 – Filters toepassen op tekstobjecten
Voorbeeld 4 – Filters combineren met andere ontwerpen
Meer opties met filters
Tot slot
9
Animaties maken
Herhaling – wat is animatie precies?
Frame-voor-frame animatie
Flash-animaties met tweening
Vorm-tweening
Bewegings-tweens
Het bewegingspad aanpassen
Tweens kopiëren als ActionScript-code voor gevorderd gebruik
Oefeningen
10
Workshop – Animaties voor de speeltuin
Doelen van deze workshop
Stap 1 – De wolken animeren
Stap 2 – De wip laten wippen
Stap 3 – De schommel laten schommelen
Tot slot
11
Animatie met het gereedschap Bone
Wat is Inverse Kinematics?
Inverse Kinematics in Flash CS5
Een IK-animatie maken
De gebruiker een IK-animatie laten besturen
IK-animaties met vormen
Oefeningen
12
De bewegingseditor
Kennismaken met de bewegingseditor
Met de bewegingseditor een stuitereffect maken
Een eigen effect maken in de bewegingseditor
De bewegingseditor gebruiken voor andere eigenschappen
Hoofdframes wijzigen
Samenvatting en conclusie
13
Geavanceerde functies voor tijdlijn en tweening
De tijdlijn in detail
De weergave van de tijdlijn aanpassen
Werken met afzonderlijke frames
Overtrekken
Tweens langs een pad laten lopen
Oefeningen
14
Workshop – Bestanden uit Photoshop
Doelen van deze workshop
Stap 1 – Het Photoshop-bestand bekijken
Stap 2 – Het Photoshop-bestand importeren in het werkgebied
Stap 3 – Importopties instellen
Stap 4 – Het resultaat bekijken
Stap 5 – Onderdelen verder animeren
15
Knoppen en codefragmenten
Wat zijn knoppen?
Zelf knoppen maken
Uw eerste knop
Knoppen bewerken en uitbreiden
Onzichtbare knoppen maken
Theorie: ActionScript, handelingen en gebeurtenis handlers
Achtergrondinformatie – de rol van ActionScript
Toevoegingen bij instantienamen
Actie! Een knop programmeren
Testen in de browser
Filmclips starten en stoppen met een knop
Tot slot
Oefeningen
16
Geluidseffecten
Achtergronden bij geluid in Flash CS5
Ondersteunde geluidsbestanden bij importeren
Een geluidsfragment importeren
Ondersteunde geluidsbestanden bij exporteren
Streaming geluid en gebeurtenisgeluiden
Een soundtrack toevoegen aan een applicatie
Mogelijkheden van Eigenschapcontrole bij geluid
Verschillende typen synchronisatie
Effecten
Het afspelen stoppen
Geluidseffecten toevoegen aan een knop
Oefeningen
17
Workshop – Flash Video gebruiken
Doelen van deze workshop
Stap 1 – De video voorbereiden
Stap 2 – De video in Flash importeren
Stap 3 – De video geschikt maken voor fullscreenweergave
Stap 4 – De eigenschappen van de videospeler aanpassen
Stap 5 - Actiepunten gebruiken
Tot slot
18
Flash-applicaties publiceren
Eindformaat instellen via Publicatie-instellingen
Het tabblad Flash
Het tabblad HTML
Een film op verschillende manieren publiceren
Een grootterapport of filmrapport bekijken
Publiceren naar Adobe AIR
Tot slot
Index