App Development Library: Programmeren met Swift

App Development Library: Programmeren met Swift

Ontwikkel apps voor iPad & iPhone

Uitvoering
Boek, 328 pagina's
Auteur
ISBN
9789059408104
Gepubliceerd
2015
€ 29,95 € 24,95 (actieprijs t/m 30-11-2018)

Swift is de nieuwste programmeertaal van Apple waarmee je professionele apps voor iOS en OS X ontwikkelt. De taal is volledig objectgeoriënteerd, modulair opgebouwd, modern en zeer krachtig. Met de ontwikkelomgeving Xcode kun je eenvoudig experimenteren, maar ook complete apps voor iPad, iPhone en Mac ontwikkelen. In dit boek gaat iOS-expert Roelf Sluman uitgebreid in op de vele mogelijkheden van Swift en Xcode. Aan de hand van veel voorbeelden wordt de werking van Swift haarfijn uit de doeken gedaan. Wanneer je dit boek hebt doorgenomen ben je in staat om zelfstandig apps te ontwikkelen! Tot de behandelde onderwerpen behoren:

  • Werken met Xcode
  • Playgrounds, command line tools en apps
  • Lussen en voorwaardelijke uitvoering
  • Uitkomsten vergelijken
  • Functies en extensies schrijven
  • Werken met variabelen
  • Datatypen en casting
  • Objectgeoriënteerd programmeren: classes en structs
  • Apps bouwen met de frameworks

Meer informatie en downloads vindt u op www.iosacademie.nl.

Website: www.iosacademie.nl

Downloadbare bestanden
Wis filter
  • Roelf Sluman

    Roelf Sluman is marketing- en ict-consultant auteur en softwareontwikkelaar. Hij heeft meer dan 50 informaticaboeken geschreven. In 2013 richtte hij de iOS Academie op (www.iosacademie.nl) waar hij via cursussen video s en seminars laat zien hoe je apps...
    Sluman S

App Development Library: Programmeren met Swift

1
Kennismaken met Xcode
Aan de slag met Xcode
Het werkvenster van Xcode
De eerste app starten
De eerste aanpassingen aan de app
Auto layout
De volgende stap: programmeren
2
Swift: een introductie
Wat is Swift?
Zo leer je Swift: playgrounds en command line tools
Aan de slag met playgrounds
Command line tools
Programmavoorbeeld: Hello, world!
3
Een eerste Swift-programma
Variabelen en constanten
De programmacode
Werking van het programma
Het verschil tussen variabelen en constanten
Expressies en de println()-functie
Experimenteer zelf!
4
Voorwaardelijke uitvoering
Inleiding
Programma: Voorbeeld 1
De onderdelen van het programma
Tot slot
5
Logische vergelijkingen en lussen
Logische vergelijkingen
Lussen
6
Functies
Introductie
Functies declareren: het trefwoord func
Functies met argumenten
Functies met een retourwaarde
Externe argumentnamen
Tuples
Default-argumenten en optionals
Functies zonder naam: closures
7
Variabelen
Variabelen declareren
De belangrijkste datatypen
Optionals
Waarden omzetten naar een ander datatype: conversie
Collecties
Bijzondere datatypen: enum en struct
8
Casting
Introductie
Frameworks
Casting in de praktijk: van String naar NSString
9
Classes en structs
Objectgeoriënteerd programmeren
Objectgeoriënteerde playgrounds
Initializers en subclassing
Een objectgeoriënteerde applicatie
Structs
10
Extensies
Introductie
Een nieuwe String-methode: reverseWords()
Nog een extensie: randomElement()
11
UIKit
Views en subviews
Labels, buttons en andere views
Nogmaals labels en buttons: een interactieve app
De belangrijkste bestanden in ons project
Het Model View Controller-concept
Protocollen, datasources en delegates
Navigation controllers en segues
De volgende stap
Index