Waarom begrijp je me niet?

Waarom begrijp je me niet?

Beter samenwerken door het (h)erkennen van communicatiestijlen

Uitvoering
Boek, 224 pagina's
ISBN
9789089650283
Gepubliceerd
2016
€ 23,99

Gesprekken lopen niet altijd zoals we hadden verwacht. Je gesprekspartner reageert ineens heel emotioneel, lijkt helemaal niet geïnteresseerd in je verhaal, blijft maar om de hete brij heen draaien of komt met oplossingen terwijl jij alleen wilde overleggen. Frustrerend … en onnodig! Waarom begrijp je me niet? laat zien hoe je ervoor kunt zorgen dat gesprekken wél effectief verlopen. Je maakt kennis met vier communicatiestijlen die op de werkvloer voorkomen:

  • de directieve stijl
  • de expressieve stijl
  • de coöperatieve stijl
  • de beschouwende stijl

Inzicht in je eigen communicatiestijl helpt je om je kwaliteiten beter te benutten en valkuilen te vermijden. Daarnaast is het nuttig om je bewust te zijn van de communicatiestijl die je collega, manager of klant hanteert, zodat je daarop kunt inspelen. De kans dat je je gespreksdoel bereikt wordt hiermee een stuk groter. Maar bovenal leidt het tot een leukere en effectievere samenwerking!

  • Er is geen aanvullende informatie beschikbaar
Wis filter
  • Brigitte Heldeweg

    Brigitte Heldeweg is bedrijfskundige en verzorgt trainingen op het gebied van samenwerken communicatie adviseren en beïnvloeden. Ze is werkzaam bij GITP....
    Heldeweg H
  • Gert van Grunsven

    Gert van Grunsven is specialist in trainingen op het brede vlak van interactie tussen personen. Hij is werkzaam bij GITP....
    Grunsven G
  • Manon Désar

    Manon Désar is psychologe en organisatieadviseur en helpt om scherpe analyses van mensen en situaties te maken. Ze is werkzaam bij GITP....
    Désar D

Waarom begrijp je me niet?

1.1
Communicatiestijlen: een model met twee assen
1
De vier communicatiestijlen
1.2
De wijze waarop je de ander beïnvloedt: ruimte nemen of ruimte geven
1.3
De mate van openheid over gevoelens: inhouden of uiten
1.4
De vier communicatiestijlen als model
2.1
Kenmerkend gedrag van de directieve communicaties
2
De directieve stijl
2.2
Valkuilen van de directieve communicatiestijl
2.3
De ‘gebruiksaanwijzing’ voor de omgang met de drie andere stijlen
3.1
Kenmerkend gedrag van de expressieve communicatiestijl
3
De expressieve stijl
3.2
Valkuilen van de expressieve communicatiestijl
3.3
De ‘gebruiksaanwijzing’ voor de omgang met de drie andere stijlen
4.1
Kenmerkend gedrag van de coöperatieve communicatiestijl
4
De coöperatieve stijl
4.2
Valkuilen van de coöperatieve communicatiestijl
4.3
De ‘gebruiksaanwijzing’ voor de omgang met de drie andere stijlen
5.1
Kenmerkend gedrag van de beschouwende communicatiestijl
5
De beschouwende stijl
5.2
Valkuilen van de beschouwende communicatiestijl
5.3
De ‘gebruiksaanwijzing’ voor de omgang met de drie andere stijlen
6.1
Wat houdt wendbaarheid in?
6
Vergroten van je wendbaarheid
6.2
Van ruimte nemen naar ruimte geven
6.3
Van ruimte geven naar ruimte nemen
6.4
Schakelen: de as van inhouden naar uiten en andersom
6.5
Wendbaar naar de vier verschillende stijlen
7.1
Stress veroorzaakt uitwijkgedrag
7
Samenwerken onder stress
7.2
Vechten of vluchten
7.3
Omgaan met uitwijkgedrag van de ander
7.4
Onder extreme stress ontstaat een Z-patroon
8.1
Zegt je communicatiestijl iets over je persoonlijkheid?
8
Veelgestelde vragen
8.2
Is er een verschil in communicatiestijl tussen mannen en vrouwen?
8.3
Heeft je nationaliteit invloed op je communicatiestijl?
8.4
In hoeverre bepaalt de situatie jouw communicatiestijl?
Bijlage: Test je eigen communicatiestijl
Literatuur
Over de auteurs