Vertellen is nog geen trainen

Vertellen is nog geen trainen

Over het ontwikkelen van interactieve trainingen en presentaties

Uitvoering
Boek, 208 pagina's
ISBN
9789089650306
Gepubliceerd
2009
€ 29,99

Een aansprekende en interactieve training of les geven, dat is wat trainers, docenten en professoren graag willen. Een publiek dat tot het eind van je training geboeid blijft. Een training die echt verandering teweegbrengt bij de cursist of leerling. De vraag is hoe je dit aanpakt.

Stolovitch en Keeps gaan in hun boek uit van drie hoofdvragen die van cruciaal belang zijn bij het realiseren van een aansprekende training:

  • Hoe leren mensen?
  • Waarom leren mensen?
  • Hoe beklijft wat ze hebben geleerd?

Je leert aan de hand van deze vragen hoe je succesvolle trainingen ontwikkelt, wat werkt en wat niet en hoe je betere resultaten behaalt met je trainingen.

Vertellen is nog geen trainen is een actief en praktisch boek dat is geschreven in een plezierige en levendige stijl. De auteurs vermijden nadrukkelijk eenrichtingscommunicatie om trainers alleen maar te vertellen hoe ze effectiever kunnen zijn, maar bieden een eenvoudig en toepasbaar model waarmee trainers zelf aan de slag kunnen. Daarmee brengen ze hun eigen visie in de praktijk.

De vele illustraties ondersteunen het gedegen onderzoek naar leren en presteren op de werkplek waarop de auteurs zich baseren. Dat onderzoek haalt mythen en foute aannamen over leren die het educatieve proces kunnen schaden onderuit.

  • Er is geen aanvullende informatie beschikbaar
Wis filter
  • Stolovitch & Keeps

    Harold D. Stolovitch is emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Montreal. Hij is consultant en veelgevraagd keynote speaker op congressen over performance management. Erica J. Keeps deelt haar passie het ontwikkelen van mensen met Stolovitch. Samen...
    Stolovitch & Keeps S

Vertellen is nog geen trainen

1
Leren is niet eenvoudig (vooral niet als anderen het moeilijk maken)
Waar gaat dit boek over?
Basiswoordenschat, vaktermen
2
Een introductie in de terminologie
Twee belangrijke principes, jouw mantra als trainer (instructeur, opleider)
Direct of op technologie gebaseerd contact: het is allemaal hetzelfde
Wat staat er in dit boek en waarom?
Onthoud dit
Wat is leren?
3
De leerling als mens
Hoe we leren: zintuigen, filters en geheugen
Wat betekent dit voor de leerling… en de trainer?
Onthoud dit
4
Leerlingen laten leren
Verschillende soorten informatie: declaratieve en procedurele kennis
Hoofdcomponenten van leren
Aanpassingen voor verschillen in vermogen, voorkennis en motivatie
Onthoud dit
Goede cursussen en slechte cursussen
5
Hoe volwassenen leren
De vier belangrijkste principes van het onderwijs aan volwassenen
De essentie van de principes van het onderwijs aan volwassenen
Onthoud dit
6
Vijfstappenmodel voor het creëren van goede trainingen
Zes universele principes gebaseerd op onderzoek
Een universeel model voor het structureren van alle leersessies
Het werkplan voor een trainingssessie
Het scriptplan van een trainingssessie
Het vijfstappenmodel gebruiken om bestaande sessies aan te passen
Laatste overzicht van het vijfstappenmodel
Onthoud dit
Metacognitie: de toepassing van leerprocessen
7
Leerlingen leren te onthouden
Cognitieve strategieën: hoe maak je leren sneller, beter en goedkoper
Onthoud dit
De vier belangrijkste vormen van training
8
Trainingsbenaderingen en een groot aantal leeractiviteiten
De vier typen training combineren
25 trainingsactiviteiten om te gebruiken
Samenvatting van de activiteiten
We sluiten dit actieve hoofdstuk af
Onthoud dit
9
Testen of examineren - wat is het verschil?
Waar ging dat nou over?
Testen versus examineren
Hoe creëer ik testen?
Onthoud dit
10
Waar of niet waar - wat is de waarheid?
De bottom line over leren
Waar of niet waar - de finale
Een snel overzicht van Vertellen is nog geen trainen
11
Afsluitende overpeinzingen van Vertellen is nog geen trainen
Iets om over na te denken - overpeinzingen van Carl Jung
Meer lezen
Over de auteurs