Procesregie

Procesregie

Creatief sturen op gedragen besluitvorming

Uitvoering
Boek, 166 pagina's
ISBN
9789089653543
Gepubliceerd
2016
€ 24,99

Complexe vraagstukken zijn binnen organisaties aan de orde van de dag. Om ze tot een goed einde te kunnen brengen, moet vooraf worden nagedacht over de beste aanpak. Dat klinkt heel logisch, maar in veel gevallen gaat het daar al mis. Vaak wordt namelijk direct gekozen voor of gestuurd op een projectmatige aanpak, terwijl het vraagstuk een procesmatige aanpak vereist. Met als gevolg dat veel projecten – en dus eigenlijk processen – vroeg of laat vastlopen.

Procesregie laat zien wanneer een procesmatige aanpak nodig is en hoe u daarbij zo kunt sturen dat er bij alle partijen ook echt draagvlak voor een besluit ontstaat. Dees van Oosterhout beschrijft op een heldere en boeiende manier:

  • wat procesregie inhoudt en wat de verschillen met een projectmatige aanpak zijn
  • welke eigenschappen een goede opdrachtgever en procesregisseur in huis moeten hebben
  • hoe een optimale relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer kan ontstaan
  • welke tien stappen cruciaal zijn om een proces goed op te starten

Het boek bevat daarnaast verschillende interactieve werkvormen van Thiagi, die helpen om in bijeenkomsten met grotere groepen tot snelle informatie-uitwisseling en besluitvorming te komen. De vijf inspirerende cases aan het eind bieden een kijkje in de keuken van organisaties die procesregie op een succesvolle manier hebben ingezet. Daarmee hebt u de sleutel tot gedragen besluitvorming in handen!

  • Er is geen aanvullende informatie beschikbaar
Wis filter
  • Dees van Oosterhout

    Dees van Oosterhout

    Drs. Dees van Oosterhout is directeur van Van Oosterhout Adviesgroep. Ze werkt als zelfstandig adviseur in de top van overheid en bedrijfsleven. Het is haar passie om haar opdrachtgevers zodanig te ondersteunen dat zij vanuit hun kracht en authenticiteit...
    Oosterhout O

Procesregie

Inleiding
1
Procesregie als sleutel
1.1
De kern van procesregie
1.2
De kenmerken van een procesmatige aanpak
1.3
De kenmerken van een projectmatige aanpak
2.1
De eigenschappen van een goede opdrachtgever
2
Het spel tussen opdrachtgever en procesregisseur
2.2
De eigenschappen van een goede procesregisseur
2.3
Het opdrachtgever-opdrachtnemergesprek
2.4
Echt contact maken
3.1
Toewerken naar verankering
3
De creatieve sturing van een proces
3.2
Het procesplan in tien stappen
4.1
Kennismaking en climate setting
4
Negen interactieve werkvormen
4.2
Informatie-uitwisseling en besluitvorming
4.3
Afsluiting
5.1
‘Inburgering’ ingeburgerd in gemeenten
5
Procesregie in de praktijk
5.2
Een dijk van een team!
5.3
Hoe Zeeland ons Koninginnedag weer teruggaf
5.4
De Stékkenbé.rreg: daor wi’k woo.ne!
5.5
Oog in oog met de Afrikaanse natuur
Literatuur
Dankwoord
Index