Handboek XAML

Handboek XAML

Uitvoering
Boek, 384 pagina's
Auteur
ISBN
9789059403505
Gepubliceerd
2008
€ 37,90
niet meer leverbaar

XAML staat voor eXtensible Application Markup Language en is de nieuwe, declaratieve taal voor het programmeren van gebruikersinterfaces voor Windows-applicaties, Silverlight-browserapplicaties en applicaties voor Windows Mobile en mobiele telefoons van Nokia. Wat HTML is voor websites, is XAML voor dit soort applicaties. Dit geheel in kleur uitgevoerde boek beschrijft XAML vanuit het standpunt van een designer van gebruikersinterfaces en behandelt onder andere:

  • Kleur en brushes
  • Tekst, fonts en typografie
  • Documentlay-out
  • Shapes en geometry
  • UI Controls
  • Screenlay-out
  • Styles
  • Templates
  • Resources
  • Skins en themes
  • Transformaties, animatie en 3D
  • Bitmapeffects

XAML is dé mark-uptaal voor applicaties op basis van Windows Presentation Foundation, onderdeel van het .NET 3.x-platform, waarmee interfaces voor Windows Vista en browserapplicaties in Silverlight geprogrammeerd worden. In begrijpelijke taal en voorzien van vele afbeeldingen, biedt het Handboek XAML een compleet overzicht en een helder naslagwerk van de uitgebreide mogelijkheden van XAML en WPF. Een noodzakelijke aanvulling op uw kennis op het gebied van interfacedesign voor de komende jaren.

  • Er is geen aanvullende informatie beschikbaar
Wis filter
  • Antoni Dol

    Antoni Dol

    Antoni Dol is geboren in 1963. Hij is afgestudeerd als illustrator op de Gerrit Rietveld Academie studeerde reclame op de Kunstacademie van Rotterdam en was drie jaar freelance illustrator. Vanaf 1995 groeide hij als webdesigner en interactieontwerper...
    Dol D

Handboek XAML

1
Introductie WPF
Visueel interessante gebruikersinterfaces
Gedrag en uiterlijk van interfaces
Nieuwe interfaceparadigma�s
Samenwerking met programmeurs
Vragen en opdrachten
2
Inspirerende voorbeelden
Microsoft Codename Max
Contoso Patient Monitoring System
The New York Times Reader
Woodgrove Financial Application
British Library Turning the Pages 2.0
Otto Store
Electric Rain StandOut
Vragen en opdrachten
3
De relatie met andere technieken
XML
XAML en XHTML
XAML en CSS
XAML en JavaScript
XAML en XSLT
XAML en SVG
XAML en X3D
XAML en Flash
Dus, waarom XAML?
Vragen en opdrachten
4
Om te beginnen: gereedschappen
XAMLPadX
Microsoft Expression Design
Adobe Illustrator
XAMLExport Adobe Illustrator
Microsoft Expression Blend
MSDN WPF SDK
Visual Studio
ZAM3D
Vragen en opdrachten
5
User interfaces ontwerpen in XAML
Abstract classes
De basis: application,window, page en pop-up
Color en opacity
Opacity
Brushes
Fonts en typografie
Typografie
Documentlay-out
Schermlay-out
User-interfacecontrols
Shapes
Geometry
Images, drawings en visuals
BitmapEffects
Vragen en opdrachten
6
Styles
Styles gebruiken
Inline styles
Named styles
Named styles gebruiken
Typed styles
Inherited styles
Self contained styles
Specifieke styles
Vragen en opdrachten
7
Templates
Het bereik van templates
DataTemplates
ControlTemplates
UI-controls aanpassen
Vragen en opdrachten
8
Resources
Resources gebruiken
Het bereik van resources
Resource dictionaries
Resourcemanagement
Color palettes, image libraries en font resources
Vragen en opdrachten
9
Interactiviteit
Triggers
Events
Commands
Vragen en opdrachten
10
Skins en themes
Skins en themes gebruiken
Skins
Van skins wisselen
Themes
Vragen en opdrachten
11
Data binding
Data binding gebruiken
DataTemplates, DataSources en DataContext
Data flow
Asynchrone data binding gebruiken met PriorityBinding
Data binding met XML
Data binding met een .NET-control
Een data binding verwijderen
Vragen en opdrachten
12
Transformatie
LayoutTransform en RenderTransform
Transformaties
Vragen en opdrachten
13
Animatie
Animaties gebruiken
Triggers en actions
Storyboards gebruiken
Storyboards besturen
Basisanimaties
KeyFrame-animaties
Path-animaties
Animaties starten
Gebruikelijke animaties
Vragen en opdrachten
14
3D-graphics
De wereld van 3D-graphics
Het co�rdinatensysteem
3D-geometry
Materials
Textures
Lichten
Camera�s
3D-transformaties
Gebruik van 2D-elementen op 3D-objecten
Vragen en opdrachten
15
Audio en video in WPF
SoundPlayerAction
MediaElement
Video
Vragen en opdrachten
16
Proces en workflow
Met de hand coderen of genereren met gereedschappen?
Workflows
Samenwerking tussen designers en ontwikkelaars
Overwegingen bij performance
Vragen en opdrachten
17
User Centered Design
Waarom User Centered Design?
Hoe werkt User Centered Design?
Vragen en opdrachten
18
Voordat u weggaat
De Microsoft Windows User Experience Guidelines
Standaardapplicaties ten opzichte van afwijkende applicaties
�Battleship Gray� ten opzichte van kleurverlopen en animaties
Een waarschuwing en een uitdaging
Vragen en opdrachten
A
Het visueel model van WPF
B
Benoemde kleuren
C
Systeemkleuren, systeemfonts en systeemparameters
Systeemkleuren
Systeemfonts
Systeemeigenschappen
D
Command Library - Standaardcommands van WPF
E
Gangbare enumerations
Enumerations
F
Antwoorden
Index