Handboek Internetstrategie

Handboek Internetstrategie

Over strategisch zakendoen op internet

Uitvoering
Boek, 288 pagina's
ISBN
9789059404182
Gepubliceerd
2009
€ 29,90
niet meer leverbaar

Dit boek laat zien met welke ontwikkelingen een bedrijf te maken krijgt bij het zakendoen via internet. Het is geschreven voor hbo-studenten en voor iedereen die meer wil weten over het gebruik van internet in zijn bedrijf. Het boek leert u situaties te analyseren en adviezen uit te werken. Auteur Esther de Berg gaat in op de nieuwste marketingontwikkelingen en helpt u bij het bepalen van uw internetstrategie. Tot de behandelde onderwerpen behoren:

  • Macro-analyse: welke ontwikkelingen spelen er in de macro-omgeving waar een bedrijf last van of baat bij heeft?
  • Mesoanalyse: hoe ontwikkelen concurrenten, leveranciers en afnemers zich door het groeiende belang van internet?
  • Digitale communicatie: bedrijven communiceren via internet, intranet en extranet. Hoe ziet een gebruiksvriendelijke website eruit? Welke doelen heeft uw website?
  • E-businesspositiemodel: bepaal de positie van uw bedrijf en van uw concurrenten met betrekking tot ICT-gebruik en interactie met de klant.
  • Strategie: na de analysefase volgen de doelen en de strategie. In welke richting kan een bedrijf zich ontwikkelen op het gebied van e-business?
  • E-marketing: offline en online instrumenten om klanten naar de website te trekken en bestaande relaties te onderhouden worden besproken, zoals e-mailmarketing, zoekmachinemarketing, mobiele marketing, blogs, community’s en games.

Elk hoofdstuk bevat vragen waarmee uw kennis kan worden getoetst en een casus om de kennis toe te passen. Alle onderwerpen in het boek worden toegelicht met voorbeelden van bedrijven die actief zijn op de Nederlandse markt.

  • Er is geen aanvullende informatie beschikbaar

Handboek Internetstrategie

Inleiding
1
Externe analyse: macroanalyse
Inleiding
Demografische factoren
Economische factoren
Sociale/culturele factoren
Technologische factoren
Ecologische factoren
Politieke/juridische factoren
Samenvatting
Vragen en casus
2
Externe analyse: mesoanalyse
Inleiding
Dreiging van nieuwe toetreders
Onderhandelingsmacht van de afnemer
Onderhandelingsmacht van leveranciers
Dreiging van substituten
Rivaliteit tussen bestaande ondernemingen
Samenvatting
Vragen en casus
3
Interne analyse: digitale communicatie
Inleiding
Analyse website
Doelen van een website
Analyse extranet
Analyse intranet
Samenvatting
Vragen en casus
4
Interne analyse: E-businesspositiemodel
Inleiding
E-businesspositiemodel
Negen posities
SWOT
Samenvatting
Vragen en casus
5
Strategie
Inleiding
Strategische doelstellingen
Formulering van strategie
Een voorbeeld (casus De Bijenkorf)
Samenvatting
Vragen en casus
6
E-marketing: traffic building
Inleiding
Offline marketingcommunicatie
Online marketingcommunicatie
Samenvatting
Vragen en casus
Casus Bloemenwinkel Bellefleur
7
E-marketing: klanten behouden
Inleiding
E-mailmarketing
Community’s
Blogs
Crowdsourcing
Games
Samenvatting
Vragen en casus
8
Kostenoverzicht
Inleiding
Kosten offline middelen
Kosten online middelen
Samenvatting
Vragen en casus
A
Suggesties voor antwoorden
B
Vijftig usabilitytips
C
Begrippenlijst
D
Literatuurlijst
Index