Leer jezelf MAKKELIJK... Games ontwerpen met Game Maker

Leer jezelf MAKKELIJK... Games ontwerpen met Game Maker

Uitvoering
Boek, 416 pagina's
Auteur
ISBN
9789059402843
Gepubliceerd
2007
€ 29,99

Zelf een computerspel maken is niet alleen cool, maar spreekt ook nog eens tot ieders verbeelding! Met het programma Game Maker kun je ook zonder programmeerervaring snel een uitdagende computergame ontwikkelen. In dit boek leer je hoe je in totaal negen zeer verschillende, professioneel ogende games ontwikkelt, waarbij afbeeldingen, geluiden en overige benodigdheden van de website kunnen worden gedownload. Uiteraard staat Game Maker zelf ook online, zodat je direct aan de slag kunt. Maar achter de schijnbare eenvoud van Game Maker schuilt ook een zeer krachtige ontwikkelomgeving waarmee je op basis van GML (de ingebouwde programmeertaal van Game Maker) je eigen games verder kunt uitbouwen en verbeteren. Dit boek behandelt niet alleen het ontwikkelen van de genoemde spellen, maar geeft ook veel inzicht in de ideeën en beginselen die aan de basis van gamedesign liggen. Tot de behandelde onderwerpen behoren:

  • Game Maker installeren en gebruiken
  • werken met sprites, objecten en rooms
  • achtergronden en geluid gebruiken
  • scores bijhouden en de high-score weergeven
  • levels ontwerpen en toevoegen
  • ouderobjecten gebruiken en gedrag erven
  • een raamwerk maken en begin- en eindschermen toevoegen
  • multiplayergames en het gebruik van gezichtsvelden
  • werken met tijdlijnen, regels, statussen en reactief gedrag
  • tegen de computer spelen: intelligentie toevoegen
  • aan de slag met Game Maker Language (GML)
  • gamedesign: uitdagingen, features en balans

Op de website vind je Game Maker 6.1 voor Windows plus alle benodigde onderdelen om de in het boek beschreven spellen te ontwikkelen.

Website: www.gamemaker.nl

Downloadbare bestanden

Leer jezelf MAKKELIJK... Games ontwerpen met Game Maker

1
Welkom bij Game Maker
Gereedschap
Installatie van de software
Upgraden
De algemene gebruikersinterface
Een spel uitvoeren
Meer informatie
En nu?
2
Je eerste game: Duivels eenvoudig
Het spel ontwerpen: Evil Clutches
Sprites
Objecten
Rooms
Opslaan en starten
Instanties en objecten
Demonen, kleine draakjes en vuurballen
Achtergronden en geluid
Gefeliciteerd
3
Meer acties: Een wereld aan mogelijkheden
Het spel ontwerpen: Galactic Mail
Sprites en geluid
Manen en asteroïden
Rondvliegen
Winnen en verliezen
De laatste hand
Gefeliciteerd
4
De speler als doel: Een verpletterende indruk
Het spel ontwerpen: Lazarus
Een geanimeerd figuur
Een testomgeving
Vallende dozen
De laatste hand
Gefeliciteerd
5
Gamedesign: Interactieve uitdagingen
Wat bepaalt of een game een goede game is?
Interactieve uitdagingen
Uitdagingen
Interactiviteit
Samenvatting
6
Familieperikelen: Stuiteren in het Rainbow Reef
Het spel ontwerpen: Super Rainbow Reef
Het raamwerk van een spel
Stuiterende zeester
Biglegs
Ouderlijke invloed
Levens
Blokken
Het programma vervolmaken
Gefeliciteerd
7
Doolhofgames: Lieverdjes in gevaar
Het spel ontwerpen: Koalabr8
Het basisdoolhof
Red de koala
Gevaren creëren
Tegels
Nieuwe gevaren toevoegen
Het spel beëindigen
Gefeliciteerd
8
Gamedesign: Levels en features
Features kiezen
Levels ontwerpen
De slag winnen
Alles toepassen
Samenvatting
9
Coöperatieve games: Vliegtuigen besturen
Het spel ontwerpen: Wingman Sam
Variabelen en eigenschappen
De illusie van beweging
Vliegtuigen besturen
Vijanden en wapens
Schade afhandelen
Tijdlijnen
Meer vijanden
End boss
De laatste hand
Gefeliciteerd
10
Competitieve games: Eerlijk spelen met tanks
Het spel ontwerpen: Tank War
Spelen met tanks
Granaten afvuren
Extra wapens
Gezichtsveld
Gefeliciteerd
11
Gamedesign: De balans in multiplayergames
Strijd en samenwerking
Balans
Gelijkwaardige keuze
Cyclische relaties
Gelijkwaardige computertegenstanders
Samenvatting
12
GML: Word een programmeur
Introductie
Hallo Wereld
Variabelen
Functies
Voorwaardelijke opdrachten
Herhalingen
Arrays
Omgaan met andere instanties
Scripts als functies
Fouten opsporen en corrigeren
Gefeliciteerd
13
Slimme games: Boter, kaas en eieren spelen
Het spel ontwerpen: Boter, kaas en eieren
Het speelveld
Laat de computer spelen
Een slimme computertegenstander
Aangepast spel
Gefeliciteerd
14
Intelligent gedrag: De doden tot leven wekken
Het spel ontwerpen: Pyramid Panic
De basisstructuur
Het doolhof en de onderzoeker maken
Onze horizon verbreden
Reactief gedrag
Tijd voor kostbaarheden
Verplaatsbare blokken
Op regels gebaseerd gedrag
Werken met status
En toen was er licht
Kijkend naar de toekomst
15
Een laatste woord
Onderdelen creëren
De Game Maker-community
Veel geluk
Index