Handboek Interactieontwerp

Handboek Interactieontwerp

Uitvoering
Boek, 504 pagina's
ISBN
9789059404175
Gepubliceerd
2010
€ 32,90
niet meer leverbaar

Interactieontwerpers richten zich op de vele aspecten van interactie en interfaces tussen mensen en digitale apparaten. Hoe begrijpen mens en machine elkaar het best? En wat komt hier allemaal bij kijken? Dit boek legt een stevig fundament voor ontwerpers in opleiding en voor mensen die zich bezighouden met interactieontwerp. Het Handboek Interactieontwerp beschrijft het ontwerpproces en geeft informatie over:

  • discoveryfase: briefing, onderzoek, consolidatie van resultaten en rapportage
  • analysefase: persona’s, scenario’s, requirements en specificaties
  • ontwerpfase: concepten, schetsen, prototypen en de rationale
  • uitwerking: ontwerp userinterface, grafisch ontwerp, multimedia en usability
  • applicatietypen: internettoepassingen, games en zakelijke en mobiele applicaties
  • interactiepatronen: inloggen, registreren, profiel, formulier, wizard, e-commerce, zoeken, veel-gestelde vragen en help
  • toekomstige ontwikkelingen: e-book, tablet-pc, multi-touch, mobile tag, wearable technology, augmented reality en stemgestuurde en neurale interfaces

Het Handboek Interactieontwerp behandelt de uitdagingen die professionele interactieontwerpers tegenkomen. Het boek biedt een gedegen basis voor het ontwikkelen van uw vakkennis en het ondersteunt interactieontwerpers in de praktijk. Met dit boek bent u volledig op de hoogte van de facetten van interactie tussen mensen en digitale apparaten.

  • Er is geen aanvullende informatie beschikbaar
Wis filter
  • Antoni Dol

    Antoni Dol

    Antoni Dol is geboren in 1963. Hij is afgestudeerd als illustrator op de Gerrit Rietveld Academie studeerde reclame op de Kunstacademie van Rotterdam en was drie jaar freelance illustrator. Vanaf 1995 groeide hij als webdesigner en interactieontwerper...
    Dol D
  • Frédérique Harmsze

    Frédérique Harmsze houdt zich sinds 1994 bezig met de vraag hoe we het web kunnen gebruiken. Ze schreef hierover in haar proefschrift over natuurwetenschappelijke publicaties op internet. Frédérique Harmsze werkte hierna bij een ontwerpbureau aan complexe...
    Harmsze H

Handboek Interactieontwerp

1
Introductie
Wat is interactieontwerp?
Overzicht
Geschiedenis van interactieontwerp
Onderdelen van de user experience
Essentie
Vragen bij hoofdstuk 1
Casus 1: Websites toen en nu
Overkoepelende casus 1: Introductie
2
De ontwerper
Wat is een ontwerper?
Wat doet een ontwerper?
Werken in teams
De rol van de ontwerper in een team
Communicatie
Presentatie
Vragen bij hoofdstuk 2
Casus 2: Presentatie van het eerste concept
Overkoepelende casus 2: Presentatie van de ontwerper
3
Het proces
Verschillende methodieken
User centered design
Briefing
Discovery
Analyse
Modelleren
Concept
Ontwerp
Prototypes
Final design
Vragen bij hoofdstuk 3
Casus 3: De eerste fasen van het proces
Overkoepelende casus 3: Plan voor de eerste fasen
4
Briefing en discovery
Opdracht
Visie
Briefing
Discovery
Onderzoeksgegevens consolideren
Rapportage
Vragen bij hoofdstuk 4
Casus 4: De gebruikerssituatie
Overkoepelende casus 4: Kwalitatief veldonderzoek
5
Analyse
Gebruikers en doelgroepen
Persona
Scenario’s
Requirements
Wireframes
Interactieschema‘s
UML
Use case
Informatiearchitectuur
Specificaties
Vragen bij hoofdstuk 5
Casus 5: Flowchart van het huishouden
Overkoepelende casus 5: Requirements
6
Ontwerpen
Het ontwerpproces
Creativiteit
Ideevorming
Innovatie
Concept
Schetsen
Prototypes
Rationale
Vragen bij hoofdstuk 6
Casus 6: Interactieontwerp van een locatievinder
Overkoepelende casus 6: Concept schetsen
7
Userinterface
Interfaces tussen mens en computer
Platform en posture
Screenflow
Navigatie
Visuele rangschikking
Lay-out
Vensters
Dialoogvensters
Controls
Orkestratie
Vragen bij hoofdstuk 7
Casus 7: Navigatievormen op Flickr
Overkoepelende casus 7: Wireframes met interface-elementen
8
Grafisch ontwerpen
Visuele rangschikking, compositie en lay-out
Kleur
Typografie
Witruimte
Filters en effecten
Stijl
Vragen bij hoofdstuk 8
Casus 8: Overheidssite versus modesite
Overkoepelende casus 8: Look & feel
9
Multimedia
Tekst
Beeld
Geluid
Video
3D
Verschillende media samenbrengen
Vragen bij hoofdstuk 9
Casus 9: Proefjes in tekst en video
Overkoepelende casus 9: Inzet van multimedia op de site
10
Usability
De usability testen
Heuristic evaluation
Het testproces
Rapportages
Accessibility
Vragen bij hoofdstuk 10
Casus 10: Usabilitytesten van de HEMA-site
Overkoepelende casus 10: Usabilitytest van een prototype
11
Applicaties
Internetapplicaties
Games
Zakelijke applicaties
Multimedia-applicaties
Vragen bij hoofdstuk 11
Casus 11: Online game – maak uw eigen spel
Overkoepelende casus 11: Andere applicaties voor studenten en medewerkers
12
Mobiele applicaties
Inleiding
Mobiele applicaties
Interactieontwerp voor mobiele toepassingen
Userinterfaceontwerp voor mobiele applicaties
Grafisch ontwerp voor mobiele apparaten
Vragen bij hoofdstuk 12
Casus 12: Reisplanners
Overkoepelende casus 12: Functies en interface van een mobiele site
13
Interactiepatronen
Inloggen
Registreren
Persoonlijk profiel
Formulieren
Wizard
E-commerce
Zoeken en vinden
Veelgestelde vragen
Contextgevoelige help
Vragen bij hoofdstuk 13
Casus 13: De interactiepatronen in bol.com
Overkoepelende casus 13: Interactiepatronen in de site
14
Toekomstige ontwikkelingen
Digitale boeken
Tablets en slates
Surface computing en multitouch
Wearables
Head-up display, 3D-bril, virtual retinal display
3D
Augmented reality
Stemgestuurde interfaces
Neurale interfaces
Zero interface
Vragen bij hoofdstuk 14
Casus 14: Surface computing
Overkoepelende casus 14: De toepassing van nieuwe technieken op CultClub
A
Suggesties voor antwoorden
B
Terminologie
C
Literatuurlijst
D
Hyperlinklijst
Index