Handboek Digitale Marketing en Communicatie 2e ed.

Handboek Digitale Marketing en Communicatie 2e ed.

Uitvoering
Boek, 292 pagina's
ISBN
9789059404502
Verwacht op
24 februari 2010
€ 32,90
niet meer leverbaar

De huidige economie is er eentje van ervaren, beleven en het benaderen van de eigen persoon-lijke leefstijl. Deze zogeheten ervaringseconomie vraagt om geheel eigentijdse technieken voor marketing en communicatie. Digitale media spelen daarbij een belangrijke rol. Alles kan qua

creatieve vormgeving, inhoud en verspreiding. De vergaande technologische ontwikkelingen bij marketing en communicatie veroorzaken een stortvloed aan nieuwe begrippen, buzzwords en hypes. Als niet-ingewijde vliegen indrukwekkende termen als brandgagement, pre- en sms- of rss-marketing, productactivating en -branding, crowdsourcing, dynamic in store media, narrowcasting, marketing on demand, cloud computing mediashifts, twitter, ambient en near field communication je om de oren. Wat betekent dat eigenlijk allemaal precies en wat heb je er in de praktijk aan? En moet ik mij als marketeer of communicatieman nu gaan bezighouden met beamvertising, serious gaming, blogvertising, mobiele media en e-learning? En voldoen de pre- en afterservice op en de usability van mijn bedrijfswebsite eigenlijk wel aan de verwachtingen van de klant?

De antwoorden op al deze vragen vindt u in het Handboek Digitale Marketing en Communicatie: toepassing in de ervaringseconomie. Dit boek legt alle begrippen en gebezigde definities uit. Tevens worden de huidige status en (komende) trends van de nieuwe digitale technologieën voor marketing en communicatie uitvoerig besproken. Sprekende voorbeelden laten zien hoe het in de dagelijkse praktijk in zijn werk gaat. En de vele lesopdrachten stimuleren om zelf eens lekker en leerzaam in de materie van de nieuwe vormen van digitale marketing en communicatie te duiken.

Natuurlijk is de techniek alleen niet zaligmakend. Er wordt ruimschoots stilgestaan bij de doelgroep zelf, uw klanten, relaties of andere populatie. Hoe bij hen de contactvonk te laten overslaan, hen te interesseren, inspireren en over te halen tot aankoop of het opnemen van de informatieve boodschap? Hoe werkt dat in de individuele wereld van ervaren, beleven en smaak-maken? Een groot aantal praktijkvoorbeelden toont hoe ervaren reclamemakers en communicatiemensen dat voor elkaar kregen.

Handboek Digitale Marketing en Communicatie: toepassing in de ervaringseconomie is geschikt voor managers, marketing- en communicatiemedewerkers en het onderwijs. U kunt het boek als geheel lezen, maar ook de afzonderlijke hoofdstukken bekijken en als naslagwerk gebruiken.

  • Er is geen aanvullende informatie beschikbaar
Wis filter
  • Ulco Schuurmans

    Ulco Schuurmans

    Ulco Schuurmans is van huis uit werkzaam in de gezondheids- en publieksvoorlichting als arts maatschappij & gezondheid. Een van zijn taken is daarbij de preventieve elektronische gezondheidszorg. Via deze e-health worden klanten van de GGD via internet...
    Schuurmans S

Handboek Digitale Marketing en Communicatie 2e ed.

1
Belevingseconomie
Inleiding
Veranderingen in het medialandschap
Een experience economy?
Beleven is raken
De vier rijken van het ervaren
Lange internetstaart
De factor mobile
De factor game
Productbranding en productactivating
De mediacratie
Neergesabeld in de beeldende pers
Praktische tips
Praktijkvoorbeelden
2
Marketing on demand
Inleiding
De klant als koning op maat
De geenreclamesticker van de brievenbus
Ken uw klant
Vraag en aanbod
Vormen van on demand
Wie biedt aan?
Het marketingproces
Praktijkvoorbeelden
3
Pre- en afterservice
Inleiding
Het contacttraject
De rol van video
Optimaal informeren: de klant centraal
Webbased en content management
De drie serviceniveaus
Vormen van preservice
Vormen van afterservice
Customer experience en usability
Mediakeuze
Efficiëntiewinst en kostenbesparing
Praktijkvoorbeelden
4
Crowdsourcing
Inleiding
Take the experts out
Hoe werkt crowdsourcing?
Klantcommitment
Crowdshifting
Hoe wijs is de webcrowd?
Cloudencoding
Praktijkvoorbeelden
5
Bluetoothmarketing en -commercials
Inleiding
Proximity marketing
Wat is bluetoothmarketing?
Toepassingen van bluetooth
Voordelen van bluecasting
Content voor bluecasting
Praktijkvoorbeelden
6
Narrowcasting en digital signage
Inleiding
Hot stuff
Esn-vormen
DOOH
Target audience
Idle time
Productie van narrowcasting
De digitale leesmap
Trends
De techniek
Rendement en efficiency
In-stream video advertising
Praktijkvoorbeelden
7
Near field communication
Inleiding
Wat is nfc?
Smart key access
De gebruiker aan het stuur
Techniek en toepassingen
Ontwikkelingen
Betekenis voor marketing en industrie
Praktijkvoorbeelden
8
Brandgagement
Inleiding
Trias brandgagement en -marktstrategie
Praktijkvoorbeelden
Vergelijking met brandactivating
Non-spotsponsoring en -commercials
9
E-boek, multimedia in boekvorm
Inleiding
Bronmateriaal en bestandsindeling
De e-boekcompiler
Presentatievormen
Marketingaspecten
Praktijkvoorbeelden
10
Media on the move
Inleiding
Volg de wensen van de kijker
Mobiele tv
Content voor mobiele media
Mobiele marketing
iPhone en andere mobiele apps als marketinginstrument
Beamvertising
Praktijkvoorbeelden
11
Van web 1 naar 2 en 3
Inleiding
Web 1, content management
Web 2, wikinomics
Web 3, het semantische web
Widgets
Mashups
Praktijkvoorbeelden
12
Blogging
Inleiding
Wat is een blog?
Soorten blogs
Gouden regels
Geschikt als marketinginstrument?
Twitter
Praktijkvoorbeelden
13
E-mail-, sms- en rss-marketing
Inleiding
Mogelijkheden e-mail, sms en rss
E-mailmarketing
Sms-marketing
Pluk sms-marketing
Rss-marketing
Praktijkvoorbeelden
14
Clips, commercials en PowerPoint
Inleiding
Smaakmaken en overdragen
De verschillende filmtypen
De bestanddelen
Productie
PowerPoint-presentaties en media-events
Praktijkvoorbeelden
15
Serious gaming
Inleiding
Serious gameland Nederland
Toepassingsgebieden
De productiefasen
Welke gamevorm?
Emotiv, met hersengolven games besturen
Praktijkvoorbeelden
16
Smart multimedia home en office
Inleiding
De drie generaties smart home
Het concept smart multimedia home
Multimedia distribueren in huis
Marketing smart multimedia home
Ambient de vijfde mediashift?
De persoonlijke internetpagina
Telecare
Robots in opkomst
TelePresence, ook in 3D
Programmeerbare presentatiesfeer
Praktijkvoorbeelden
17
Virtuele omgevingen
Inleiding
Soorten virtuele werelden
Marketingparadijs?
Mogelijkheden marketing en communicatie
Praktijkvoorbeelden
18
E-learning
Inleiding
Voordelen van e-learning
Efficiëntie en kostenbesparing
De shifts en doelmatigheid
Vormen van e-learning
De ELO
Stappenplan
Praktijkvoorbeelden
19
Kijken naar de kijkers
Inleiding
Meten via de oogbewegingen
Praktijkvoorbeelden
De Soft Sell
Crowdtracking
20
Marketing en communicatie in sociale netwerken
Inleiding
Sociale netwerksites en netwerken
Facebook, Hyves, Netlog, MySpace en Linkedln
SNM en SNC
Online coaching
Mobiele sociale communities
De twitter
Praktijkvoorbeelden
Index