Wat is nu eigenlijk het probleem?

Wat is nu eigenlijk het probleem?

Een krachtige en overtuigende adviesaanpak

Uitvoering
Boek, 104 pagina's
ISBN
9789089651099
Gepubliceerd
2011
€ 16,95
niet meer leverbaar

Als consultant wilt u maar één ding: dat een klant het door u uitgebrachte advies met overtuiging overneemt. Maar veel adviezen worden niet of onvoldoende onderbouwd. En zonder een goede onderbouwing zien klanten niet in waarom een advies waardevol is en waarom ze het zouden moeten overnemen. Alleen goed onderbouwde adviezen hebben overtuigingskracht en daarmee kans van slagen. Maar hoe pakt u dat aan?

In dit boek vindt u een succesvolle adviesaanpak, gebaseerd op twee beproefde modellen: PROA en OPR. PROA staat voor Probleem, Risico, Oorzaak en Advies, en is bedoeld om een logische redenering van probleem naar advies te presenteren. OPR staat voor Oorzaak, Probleem en Risico, en heeft tot doel de juiste oorzaak voor de PROA te analyseren. Daarmee heeft u een krachtig middel in handen om klanten voor u te winnen.

- Een bewezen adviesaanpak aan de hand van twee logische en praktische modellen.

- Veel voorbeelden van slecht en goed onderbouwde adviezen.

- Bedoeld voor elke consultant die met beter onderbouwde adviezen meer succes wil behalen.

Over de auteur

Peter van Loevezijn werkt voor trainingsbureau Vergouwen Overduin, waar hij meer dan tien jaar consultants/professionals van klantorganisaties begeleidt bij hun schriftelijke en mondelinge adviezen met de PROA- en OPR-modellen.

Wis filter
  • Peter van Loevezijn

    Peter van Loevezijn

    Peter van Loevezijn (1964) is een veelzijdig professional die zich graag van verschillende kanten laat zien. Zo is hij marketeer (communicatie)adviseur business developer blogger en schrijver van boeken. Zijn grote passie is organisaties en professionals...
    Loevezijn L

Wat is nu eigenlijk het probleem?

Voorwoord
1
Inleiding
2
De essentie van PROA: ongevraagd, gevraagd, sluitend en juist
2.1
PROA: ongevraagd en gevraagd advies
2.2
De sluitende PROA: een logische redenering
2.3
De juiste PROA: de passende redenering
3
Een sluitende PROA maken
3.1
Stap 1: Rond uw analyse af
3.2
Stap 2: Bepaal de P van Probleem
3.3
Stap 3: Bepaal de R van Risico
3.4
Stap 4: Bepaal de O van Oorzaak
3.5
Stap 5: Bepaal de A van Advies of Aanbeveling
3.6
Stap 6: Check de PROA van boven naar beneden en omgekeerd
4
Een juiste PROA met behulp van oorzaak- en risicoanalyses (OPR)
4.1
Het OPR-model: Oorzaak, Probleem, Risico
4.2
Root Cause Analysis
4.3
Het visgraatmodel
4.4
De ketenredenering
4.5
Dieperliggende oorzaken
5.1
Meerdere problemen
5
Complexe en uitgebreide PROA’s
5.2
Meerdere risico’s
5.3
Meerdere oorzaken
5.4
Meerdere aanbevelingen
6
Verschillende PROA-varianten
6.1
Het gebruik van SPROA
6.2
Het gebruik van PROAC
6.3
Het gebruik van OPRA, PORA of POA
7
Samenvattend: een overtuigende adviesaanpak in 10 stappen
Gebruikte literatuur
Over de auteur